Co należy umieć rozpoznać:
- Piramida faraona Dżesera
w Sakkara (bryła)
- piramidy Cheopsa,
Chefrena, Mykerinosa w Gizeh
- Sfinks w Giza
- Triada króla
Mykerinosa
- faraon Mykerinos z małżonką
-
posągi pary książęcej Rahotepa i Nofret
-
posąg Sezostrisa I
- Skryba z Sakkara
-
kolosy Memnona (posągi Amenhotepa III)
-
paleta Narmera
-
świątynia królowej Hatszepsut w Deir El Bahari
- świątynia Ramzesa II
w Abu Simbel (fasada)
- świątynia Horusa w
Edfu (plan, pylony), świątynie w Karnaku i Luksorze
- polowanie na dzikie ptactwo
z grobu Menny
- malowidło tancerka
i dwie muzykantki, grobowiec Nachta w Tebach
-
malowidło przedstawiające płaczki – grobowiec w Tebach
-
Gęsi z Meidum
- Złota maska
Tutenchamona
- głowa królowej
Nefretete
- płaskorzeźba
Echnatona z rodziną
-
malowidło przedstawiające córki Echnatona
WARUNKI ROZWOJU SZTUKI
1. Warunki geograficzne
- rzeka Nil – wyznaczała
rytm zajęć, regulowała tryb życia Egipcjan
Muł ♥
wyrabianie cegły – domostwa
♥ wyrób drobnych figurek
- papirus, kwiat lotosu –
częsty motyw w malarstwie, reliefie i w architektonicznych detalach (głowice
kolumn)
- brak lasów, pustynie, duże
złoża minerałów, obfitość kamienia (piaskowiec, wapień, bazalt, czarny i
czerwony granit), kamienie półszlachetne (turkusy, agaty, ametysty, kryształ
górski), kamień – architektura
świątyń, grobowców i monumentalna rzeźba; kamienie
półszlachetne i złoto – wrób biżuterii i zdobnictwo przedmiotów codziennego
użytku.
2.
Religia
- politeizm (wielobóstwo)
- rozwój religii w ciągu
wieków, lokalne bóstwa pod postaciami zwierząt
- powszechny: kult boga
słońca Re i Ozyrysa – boga świata podziemnego
- wiara w jednego
boga-słońce Atona wprowadzona przez faraona Echnatona (epizod w wierzeniach
egipskich, ważny element sztuki)
- wiara w życie pozagrobowe,
sąd Ozyrysa → przejście do wieczności, człowiek składa się z ciała, duszy i imienia – życie
wieczne jest dostępne tylko wtedy, kiedy cześci ciała nie uległy zniszczeniu
- mumifikacja zwłok – budowanie grobowców zapatrywanych w przedmioty
zmarłego oraz amulety
obrzędy religijne:
► uroczyste procesje z posągiem boga z udziałem ludu
► codzienne modły (obmywanie i okadzanie posągu bóstwa przez kapłanów)
3. Ustrój
- charakter hierarchiczny
oparty na niewolnictwie
Faraon – uważany za boga, czczony na równi z bogami
- religia i ustrój w Egipcie
były nierozelwalnym związkiem władcy i wierzeń, stanowiły całość, ustalony,
nienaruszalny porządek
Kapłani
i urzędnicy
Rzemieślnicy
i chłopi
- początkowo władza faraonów
była bardzo silna (budowano dla nich olbrzymie grobowce i pałace) z czasem
wzrosło znaczenie kapłanów
- Nowe Państwo – duży wpływ
na rządy mieli kapłani boga tebańskiego Amona-Ra
- kult faraona uległ
osłabieniu na korzyść kultu lokalnych bóstw
- koniec budowy piramid –
wzrost ilości budowy świątyń
4. Dzieje
Stare
Państwo (XXIX
– XXI w. p.n.e.)
♥ królowie
– Dżeser, Cheops, Chefren, Mykerinos
♥ dzieła: -
piramida schodkowa Dżesera
- piramida Cheopsa w Gizie
- piramida, świątynia i sfinks Chefrena w
Gizie
- piramida i posąg Mykerinosa
- grobowiec możnowładcy Ti z barwnymi reliefami
w Sakkarze
- rozkwit polityczny,
gospodarczy i kulturalny
- sztuka – wypracowanie
najważniejszych formy dla architektury grobowcowej (mastaba, piramida) oraz dla
pełnej rzeźby i reliefu
Średnie
Państwo (XXI
– XVII w. p.n.e.)
♥ dzieła: -
groby skalne w Beni Hasan w Asuanie
- portret Sesostrisa III
- wysoki poziom sztuki
złotniczej i jubilerstwa
Nowe
Państwo
(XVI - XI w. p.n.e.)
♥ królowie: Hatszepsut, Amenhotep IV Echnaton, Tutenchamon, Ramzes II
♥ dzieła: -
świątynia grobowa Hatszepsut w Dejr el-Bahari
- świątynia Amon-Ra w Luksorze orac Chonsu i
Mut w Karnaku
- świątynia Totmesa III
- świątynia i pałac Echnatona w Tell
el-Amarna
- portrety Echnatona i Nefretete
- świątynia Ramzesa II i Nefertari w Abu
Simbel
- grobowiec Tutenchamona w Dolinie Królów
- szczyt potęgi militarnej,
gospodarczej i kulturalnej
- zetknięcie się Egipcjan z
kulturą basenu Morza Śródziemnego: Kreteńczykami i Achajami (walki morskie,
kontrakty handlowe)
- ruch budowlany
- potęga kapłanów Amona
- najwyższy poziom rzemiosła
artystycznego
- usamodzielnienie się
malarstwa
- wypracowanie się
ostatecznych form architektury świątynnej
Epoka
późna (XI
– IV w. p.n.e.)
Epoka
grecko – rzymska (IV
w. p.n.e. – VII w. n.e.)
- 322 r. p.n.e. – podboje
Aleksandra Macedońskiego – władcy macedońscy, miastro Aleksandria, muzeum i
biblioteka aleksandryjska
- powierzchowne wpływy
greckie
- dynastia Ptolemeuszów
(Kleopatra)
- podbój Egiptu przez Rzymk
(30 r. p.n.e.)
- wpływy rzymskie
- początki chrześcijaństwa
od II w.
- panowanie i wpływy
bizantyjskie
- podbój Egiptu przez Arabów
– VII w. n.e. – wpływy kultury islamu
ARTYSTA I DZIEŁO
- monumentalna sztuka
egipska służyła władcy i religii
- dzieła powstawały na
zamówienie klasy rządzącej – gloryfikacja władcy, odtwarzanie zróżnicowania
klasowego społeczeństwa, przekazywanie i umacnianie wierzeń religijnych
- funkcja ideologiczna –
odzwierciedlenie stosunków w państwie
- sposób myślenia Egipcjan:
* odwieczny rytm przyrody – wylewy Nilu
* skoncentrowanie na życiu wiecznym
* układ stosunków społecznych
- artysta poprzez dzieło
wyrażał wartości powszechne i stałe (nie mówił o przeżyciach,
wrażeniach, upodobaniach)
- charakter obiektywny,
stwierdzenie porządku rzeczy
Artysta
– rzemieślnik
- wyżej w hierarchii niż
chłopi, jednak nadal miał niską pozycję społeczną
- utrzymywał się z pracy rąk
- praca zespołowa
(specjalizacja w wąskiej dziedzinie)
- powstawanie rzeźby: jeden
tnie kamień, inny go rzeźbi, inny poleruje, inny polichromuje
- praca kolektywna + niska
pozycja społeczna ►
artysta anonimowy
*
wyjątek architekci,
budowniczowie świątyń i piramid (zabezpieczenie życia pośmiertnego faraona) –
urzędnicy
- wyższe stanowisko społeczne
- architekt faraona Dżesera
– Imhotep
- architekt Nowego Państwa –
Amenhotep (otrzymał pozwolenie na
zbudowanie sobie świątyni grobowej)
Ptah – bóstwo opiekuńcze artystów i
rzemieślników; bóg memficki; mumia mężczyzny z symbolem szczęścia
- berło uas
- arcykapłan Ptaha to
„przełożony artystów”
ARCHITEKTURA
domostwa – suszona cegła, muł nilowy – nietrwałe i
prymitywne
pałace
faraonów i rezydencje wielmożów nie
zachowały się do dziś
pałac
– kompleks niskich
pomieszczeń, otoczone ogrodem z sadzawką lub stawem
Ważna była architektura religijna: ► grobowcowa
(sepulkralna)
► świątynna
(sakralna)
1. Grobowce:
mastaba |
mastaba
– pierwotna forma
grobowca – kopiec w kształcie nasypu ziemnego o ukośnych ścianach, z kamienia
lub cegły; komora grobowa zawierająca sarkofag z mumią znajdował się pod ziemią
grobowce
– piramidy
I
– piramida schodkowa
Dżesera (kamień jako materiał budulcowy zastosowany po raz pierwszy)
II
– zespół grobowców w
Gizie (okres Starego Pańswta): piramidy Cheopsa, Chefrena i Mykerinosa oraz
Sfinks o twarzy faraona Chefrena; kompleks świątyń grobowych oraz mastaby wyższych
urzędników
piramidy – pomniki władzy
- budowano je posługując się
obliczeniami matematycznymi i znajomością praw fizyki
grobowiec faraona Cheopsa –
146,6 m wysokości, a długość każdego boku wynosi 230, 35 m; podstawa usytuowana
według czterech stron świata
- w centrum piramidy duża,
pusta komora – nad nią szereg pomieszczeń odciążających, aby nie zawalił się
strop
- szyby korytarzy prowadziły
do komory grobowcowej umieszczonej pod ziemią
III – okres Nowego Państwa
- osoba faraona traciła na
znaczeniu – zaprzestano budowy piramid, zastąpiono je grobowcami kutymi w skale
z towarzysząca mu świątynią grobową (Dolina Królów i Dolina Królowych naprzeciw
Karnaku i Luksoru)
- nietknięty grób królewski
z pełnym wyposażeniem – grobowiec Tutenchamona (odkryty przez Cartera i Carnarvona w 1922 r.)
Światynie skalne
- świątynie Ramzesa II i
Nefertari w Abu Simbel (przeniesione)
- świątynia Hatszepsut w
Dejr el-Bahari (rekonstruowana przez Polaków)
2. Świątynie
- podstawowe tworzywo
architektoniczne – kamień (twardy, ciężki, niełatwy w obróbce – narzucał sposób
rozwiązania bryły)
- zasada konstruowania –
prawo działania przeciwstawnych sił i podpierania
- w ogromnych świątyniach
stawiano wiele podpór w postaci kolumn i filarów podtrzymujących belki w
miejscach złączeń
- kolumny i zewnętrzne mury
– masywne
- wewnątrz sal mnóstwo
kolumn
filar
– podstawowy element
konstrukcyjny, potężna, pionowa podpora z kamienia o przekroju czworoboku
kolumny
egispkie –
różne formy
okres Starego Państwa -
podpora o przekroju koła, początkowo prosty słup, następnie dodano u góry
głowicę - kapitel oraz podstawę – bazę
(aby zwiększyć powierzchnię odbierania ciężaru stropu i ciśnienia w dół na
podłoże)
- kolumna – funkcja
dekoracyjna – zdobienie trzonu, uformowanie głowicy na kształt liści palmowych
lub pąka lotosu
- półkolumna – połówka kolumny rozciętej wzdłuż osi pionowej,
zrośnięta z trzonem muru
- krajnik – gzyms – poziomy występ muru naśladujący
zwój maty
- fryz – pas dekorujący o motywach kwitnących trzcin
- pozostałe dekoracje –
zdobnictwo architektoniczne – malarstwo, płaskorzeźba, pismo (treść religijna
oraz funkcja plastyczna – urozmaicała ciężkie, surowe, geometryczne formy)
okres Średniego Państwa (grobowce w Beni Hasan)
- kolumna o przekroju wieloboku
foremnego z kapitelem w kształcie kostki – kolummna
protodorycka
- kapitel hatorycki – ozdobiony po bokach głową bogini Hator
- filar ozyriacki – z postacią boga Ozyrysa
okres Nowego Państwa
- schemat budowy świątyń
(kapłanów Amona w Tebach wzmogła budowę świątyń)
- koncepcja architekta
Amenchotepa syna Hapu – świątynia Chonsu w Karnaku, świątynia Horusa w Edfu
- właściwą świątynię
poprzedza aleja sfinksów (od przystani na Nilu do świątyni)
- wejście znajdowało się
pomiędzy dwiema wieżami (pylonami)
- każde następne
pomieszczenie było mniejsze i ciemniejsze od poprzedniego
- lud miał wstęp tylko na
dziedziniec, wyższa klasa społeczna (urzędnicy) zatrzymywali się w sali
kolumnowej, do sanktuarium (znajdował się tam posąg bóstwa) mieli dostęp kapłani
i faraon
♥ cecha architektury sepulkralnej i sakralnej
to monumentalizm (formy wielkie,
zwarte i uproszczone); budowle osiadłe, ciężkie i nieruchome – statyczne
RZEŹBA
- monumentalna rzeźba
(posągi władców i bóstw) wykonywano w granicie, bazalcie
- rzeźby mniejsze (portrety
– wapień, drewno)
- drobne figurki
(wyposażenie grobów) – ulepione z mułu nilowego
polichromia – malowanie rzeźby pełnej i reliefów
kompozycja bryły
rzeźbiarskiej
- poza przedstawionej
postaci była umowna, konwencjonalna (dostojna, oficjalna, pełna godności,
hieratyczna)
- rzeźby przeznaczone do
oglądania z przodu – układ frontalny
- faraon jako bóstwo –
przedstawiony w ponadczasowej młodości, bez wad anatomicznych
- brak ukazania charakteru
postaci, twarz pozbawiona uczuć, nieruchoma, wyraz obojętny
portret
syntetyczny –
artysta ogranicza się do oddania najistotniejszych cech anatomicznych
* wyjątek! Portret
Sesostrisa III (okres Średniego Państwa) – portret „pesymistyczny” – wyraz
znużenia i goryczy
rzeźba
oficjalna –
portrety książąt i wyższych urzędników – ten sam wyraz twarzy i poza jak
portrety faraonów lecz były bardziej realistyczne – odtwarzały wiernie
wszystkie cechy ich wyglądu łącznie z wadami anatomicznymi
- w rzeźbie oficjalnej
stosowano hierarchię wielkości postaci uzależnioną od miejsca zajmowanego w
społeczeństwie przez osobę portretowaną (schemat ukształtowany w okresie
Starego Pańswta)
Cechy rzeźby egipskiej: surowość, prostota, dostojeństwo, spokój,
ponadczasowość, nieruchomość, statyczność
Kierunki w kompozycji: piony i poziomy zrównoważone, bryła nie ma
prześwitów i nie współprzenika się z przestrzenią
Tworzywo rzeźbiarskie: narzuca sposób kształtowania bryły
- rzeźba monumentalna –
tworzywo – blok surowego kamienia, oporny i twardy w obróbce
► bryła rzeźbiarska: blokowa, zwarta,
zamknięta, lekko zgeometryzowana
- syntetyzowanie –
osiągnięcie maksimum działania przy oszczędnych środkach
► całość dzieła czytelna, duża, bezpośrednia
siła wyrazu
BARWNY
RELIEF I MALARSTWO
barwne
reliefy –
płaskie lub wklęsłe – na murach i kolumnach grobowców i świątyń
malarstwo (początkowo związane z reliefem)
usamodzielniło się w okresie Nowego Państwa
- malowidła ścienne na
zaprawie gipsowej o podobnej jak w reliefie tematyce i funkcji
Tematyka:
- najważniejsze i
najliczniejsze sceny religijne to wyobrażenia bóstw i faraona, przedstawienie
rytuału pogrzebowego, sądu Ozyrysa
- sceny batalistyczne –
bitwa pod Kadesz Ramzesa II w Abu Simbel
- sceny przedstawiające
zajęcia gospodarskie, polowania w zaroślach papirusów, zwierzęta, drzewa,
kwiaty
- sceny z uczt – malowidła
przedstawiające tancerki, muzykantki i śpiewaków
* Egipcjanie wrażliwi na piękno przyrody:
- reliefy z grobowca możnowładcy Ti w Sakkarze (Stare
Państwo)
- reliefy ze świątyni Totmesa III w Dejr el-Bahari –
„ogród botaniczny” (Nowe Państwo)
♥ Funkcja malarstwa i reliefów
- ideologiczna – tak samo
jak w architekturze i rzeźbie (pewien wzorzec) – przekazanie informacji lub
utrwalenie wiadomości religijnych i historycznych w jasny i czytelny sposób
- zdobnicza
schemat
postaci ludzkiej
- głowa profilem, oko na
wprost, tułw na wprost, nogi profilem
- nie stosowano skrótów
perspektywicznych
- perspektywa odrzutowana – zbliżona do dzisiejszej perspektywy
geometrii wykreślnej
przestrzeń (ukazana w sposób umowny) – podział
kompozycji na poziome pasy opowiadające o rozwoju akcji w czasie i przestrzeni
Kanon egipski |
proporcje
postaci –
pokratkowane wzorniki z kamienia lub gipsu, z ustaleniem ile kratek powinny
wynosić wymiary części ciała postaci siedzącej lub stojącej
znaki
pisarskie –
komentarz o określonym znaczeniu, ważna część kompozycji – jedność pisma i obrazu
pismo egipskie – jedno z najstarszych pism świata
- najdawniejsza forma –
hieroglify – rozwinięta z pisma obrazkowego
- pismo fonetyczne –
pozbawione samogłosek, także znaki oznaczające całe wyrazy
- uproszczenie – pismo
hieratyczne, a od VII w. p.n.e. pismo demotyczne
- znaki pisarskie kute w
kamieniu lub pisane pędzelkiem lub trzcinowym pisakiem na papirusie
- od strony prawej ku lewej
lub z góry na dół
- piękny i czytelny układ
całości – ważna kaligrafia, a nie ortografia
układy
kompozycyjne –
najczęściej pasowe, silnie zrytmizowane, przeważnie otwarte w dwóch kierunkach
- kompozycja otwarta w prawo
i lewo (od góry i dołu ograniczona pasami)
środki
wyrazu –
płaska plama czystej barwy i cienki barwny kontur; ciepła paleta barw (brązy,
żółć, czerwień; urozmaicone bielą, czernią, zielenią i błękitem)
- barwy lokalne (bez względu
na światło i otoczenie), płasko na przedmiocie, ograniczone od siebie
- spokojna, pogodna
kolorystyka
- zrytmizowanie układów
- uproszczenie form natury
- charakter dekorujący
KANON
kanony
– wzorce, reguły,
ustalone sposoby postępowania
- podobieństwo dzieł
egispkich na przestrzeni stuleci (podobne pozy i gesty postaci, ten sam wyraz
twarzy, podobieństwo obiektów architektonicznych, ten sam sposób organizowania
bryły, przestrzeni i płaszczyzny)
- Stare Państwo – kanon dla
rzeźby pełnej i barwnego reliefu
- Nowe Państwo – kanon
architektury
Egipt – stałe normy i reguły
wynikały z regularnego cyklu przyrody i uporządkowanej struktury społecznej
kanon – sztuka oficjalna – malarstwo, relief,
rzeźba i architektura świątyń
swobodniejsze ujęcie –
rzeźby urzędników i figurki wykonane z mułu nilowego przez artystów ludowych
- kanon – przedstawienie
ludzi i przedmiotów – uchwycenie istotnych, niezmiennych cech
- proporcje i hierarchie
wielkości postaci (wzorniki)
architektura – stałe następstwo, charakter i wielkość
pomieszczeń świątynnych, schematy kompozycyjne
kanon
w sztuce egipskiej był stałą, niezmienną zasadą kształtowania dzieł.
Uwarunkowany był specyficznymi stosunkami geograficznymi i społecznymi.
Charakteryzował się konserwatyzmem, co z czasem doprowadziło do schematyzmu i
skostnienia form sztuki
- istnienie ścisłych
przepisów umożliwiał pracę całego zespołu artystów nad jednym dziełem
- mistrzowska strona
warsztatowa
- kanon kształtował się
zgodnie z mentalnością, aż do najdoskonalszej formy – przyjętej powszechnie i
stosowanej przez wieki
- rzadkie odstępstwa od
kanonu potwierdzały regułę
►
odstępstwa:
- pesymistyczny portret
Sesostrisa III w rzeźbie
- okres panowania Echnatona
SZTUKA ZA CZASÓW ECHNATONA
- przeniesienie stolicy do Tell el-Amarna
- Amenhotep IV – Echnaton
(panowanie - 1379 – 1362 r. p.n.e.)
- zerwanie z politeizmem –
kult jednego boga-słońca Atona (naruszenie władzy kapłanów)
- faraon-poeta – popierał
sztukę wolną od schematów
- nowa stolica – „Horyzont
Atona” – zbudowano tam świątynię i pałac królewski
- liczne portrety Echnatona
i jego żony Nefretete – realistyczne rysy
- malowidła i reliefy –
ukazywały swobodę życia rodzinnego faraona
- sztuka „radosna”,
intymność uczuć ludzkich, miłość, wzajemne porozumienie pary małżonków, radość
z dzieci, naturalne traktowanie siebie i swojego otoczenia
- portret Nefretete –
polichromowany stiuk pokrywający wapienną głowę
- po śmierci króla – powrót
do starego porządku, zniszczenie świątyń Atona
- okres czasów Echnatona
stał się schematem dla sztuki późniejszej (wydłużony kształt czaszki – typ
urody powielany w sztuce późniejszej).
Bibliografia:
- Barbara Osińska Sztuka i czas; wyd. WSiP
- D. Stępień, W. Sygut - Sztuka w zasięgu ręki ; wyd. MAC edukacja
- Barbara Osińska Sztuka i czas; wyd. WSiP
- D. Stępień, W. Sygut - Sztuka w zasięgu ręki ; wyd. MAC edukacja
Piramida faraona Dżesera w Sakkara (bryła) |
piramida Cheopsa |
piramidy Cheopsa, Chefrena i Mykerinosa w Gizie |
Sfinks w Giza |
Triada króla Mykerinosa |
faraon Mykerinos z małżonką |
posągi pary książęcej Rahotepa i Nofret |
posąg Sezostrisa I (posąg pesymistyczny) |
Skryba z Sakkary |
kolosy Memnona (posągi Amenhotepa III) |
paleta Narmera |
świątynia królowej Hatszepsut w Deir El Bahari |
świątynia Ramzesa II w Abu Simbel (fasada) |
świątynia Horusa w Edfu |
świątynia Horusa w Edfu- pylony |
polowanie na dzikie ptactwo z grobu Menny |
malowidło tancerka i dwie muzykantki, grobowiec Nachta w Tebach |
malowidło przedstawiające płaczki – grobowiec w Tebach |
Gęsi z Meidum |
Złota maska Tutenchamona |
głowa królowej Nefretete |
płaskorzeźba Echnatona z rodziną |
malowidło przedstawiające córki Echnatona |
Super!
OdpowiedzUsuńTo co już odeszło w niepamięć , zostało tylko zapisane w kamieniu !
OdpowiedzUsuńFajne
OdpowiedzUsuń